שער הזהב – איך הוא נקבע וממה הוא מושפע?

קביעת שער הזהב - גרף אונליין

קיימות סיבות רבות לתנודות במחיר הזהב. הגורמים המרכזיים המשפיעים על איך נקבע שער הזהב קשורים קשר הדוק ומשפיעים אחד על השני. אז איך נקבע שער הזהב העולמי? מה משפיע על הקונים והמוכרים בשוק הזהב וכיצד נעקוב אחריו?

גורמים המשפיעים על איך נקבע שער הזהב

הזהב נחשב לסחורה, בדומה לנפט, נחושת או קפה. המחירים עבור סחורות אלו נקבעים בהתאם לרמת ההיצע והביקוש בשוק העולמי, כלומר מחיר הזהב עולה ויורד בהתאם לביקוש שלו בעולם. במקרים בהם ההיצע של הזהב עולה על הביקוש אליו – המחיר שלו יורד, ולהפך. שער הזהב נקבע בהתאם לפעילות היומיומית של הקונים והמוכרים השונים בשוק הזהב העולמי. פעולת הרכישה והמכירה יוצרת את הממוצע של מחיר הזהב, מה שמכונה בשפה המקצועית “מחיר הספוט” (Spot Price).
מחיר הספוט נקוב לרוב בדולר או יורו. הוא מציג את המחיר הנוכחי עבור אונקיית זהב, והוא משתנה באופן תמידי בהתאם לפרמטרים שונים עליהם נרחיב כאן. השינויים החלים במחיר הספוט של הזהב מושפעים בהתאם לתנועות בשוק הזהב העולמי. המחיר של שער הזהב נקוב בשיטת המשקל טרוי (Troy) בלבד, לפי אונקיית זהב טהור השוות ערך ל-31.1 גרם זהב.

גורמים כלכליים

לאורך ההיסטוריה, הזהב נחשב כנכס אשר נוטה לעלות בעיקר כאשר השוק נמצא בחוסר וודאות. הוא מהווה מעין השקעת מגן בתקופות משבר, כאשר המחירים בבורסה צונחים. מחיר הזהב ראה לאורך השנים עליות משמעותיות וגם ירידות, אך עד כה הוא מציג מגמת עלייה מתמדת. תנאים כלכליים משפיעים על שער הזהב באופן משמעותי. הוא משתנה בהתאם לתקופה, באם מדובר בתקופת מיתון ואינפלציה או תקופה של צמיחה כלכלית ושגשוג בעולם. כמו כן, גם שער הדולר בעל השפעה מכרעת על מחיר הזהב.

אירועים גיאופוליטיים

זהב הוא נכס בטוח יחסית הנחשב להשקעה כדאית, במיוחד כאשר מדובר בתקופות של אי ודאות כלכלית. שער הזהב משתנה בהתאם לגורמים שונים כמו מלחמות, מגפות עולמיות ואירועים גיאופוליטיים כאלו ואחרים המשפיעים על כלכלת העולם ועל הביקוש העולמי לזהב. דוגמה קרובה במיוחד לליבנו היא מחלת הקורונה שפקדה את העולם בשנת 2020 ולא פסחה על אף מדינה. במהלך תקופה זו של שפל כלכלי עולמי, מחיר הזהב הגיע לשיא הגבוה ביותר ולראשונה אי פעם – אל מעל 2,000 דולר לאונקיית זהב (31.1 גרם זהב טהור).תעשיות וצרכנים

אחת התעשיות אשר עושות שימוש נרחב בזהב ומשפיעות על איך נקבע שער הזהב, היא תעשיית האלקטרוניקה. זהב הוא מוליך חשמל מצוין ואינו מחליד. חברות ענק כמו אינטל ואפל למשל, עושות שימוש נרחב בזהב במכשירים שלהם. בכל אייפון שחברת אפל מייצרת יש בממוצע 0.034 גרם זהב. ניתן לכם לעשות את החישוב לבד. כמו כן, תעשיות ענק כמו מותגי אופנה עושות גם הן שימוש אדיר בזהב. ניתן לשלב אותו בכל דבר – תכשיטים, אביזרים, תיקים, רהיטים, והרשימה עוד ארוכה. כל אלו משפיעים משמעותית על האופן בו ייקבע שער הזהב.

עולם הפיננסים וההשקעות

“אם יש לנו זהב, סימן שאנחנו פוחדים. אם אין לנו זהב – סימן שאנחנו בסכנה״, אומר משפט אנגלי מפורסם. ואכן בנקים, גופי השקעות ומשקיעים פרטיים רוכשים זהב באופן קבוע לצורך שמירה על הון ולצרכי גידור והשקעה, ואף עושים זאת במיוחד בתקופות משבר וחוסר יציבות. אלו מהווים גם הם גורם המשפיע על שער הזהב באופן משמעותי.

לסיכומו של דבר

בכדי לדעת איך נקבע שער הזהב העולמי יש לבחון את הגורמים השונים. מחירו של הזהב משתנה באופן קבוע ונקבע על ידי שיטת Troy, בה אונקיית זהב שווה ל-31.1 גרם זהב טהור ונעשה בה שימוש עוד מימי האימפריה הרומית. מחירו של הזהב נקרא “מחיר הספוט” ונקבע לפי אונקיית זהב טהור 24 קראט, במשקל 31.1 גרם. שער הזהב מושפע על ידי מגוון גורמים וביניהם המצב הכלכלי העולמי, אירועים גיאופוליטיים ותעשיות וצרכנים, ומחירו עולה בהתאם לביקוש אליו בעולם. בזמנים של שפל כלכלי או אינפלציה, הביקוש אליו דווקא עולה ובהתאם גם ערכו. על מנת שתוכלו לבצע עסקאות חכמות ולקנות בביטחון, מומלץ להכיר ולקחת בחשבון את הגורמים השונים המשפיעים על שער הזהב.

הבהרה: אין לראות במידע הכלול באתר זה משום ייעוץ / שיווק השקעות או תחליף לייעוץ / שיווק פיננסי מכל מין וסוג שהוא. המידע הכלול באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ / שיווק השקעות או תחליף לייעוץ / שיווק פיננסי ואין לפעול על פיו אלא לאחר קבלת ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו האישיים של כל אדם.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!