מחיר גרם זהב – כמה שווה גרם זהב?

מחיר זהב והערכת שווי

זהב הוא אחת המתכות המבוקשות, היוקרתית והאהובות ביותר בעולם עוד מאז ימיה הראשונים של האנושות. נעשה בו שימוש בקשת רחבה של תעשיות – החל מתכשיטים, אלקטרוניקה וכמובן עולם הכלכלה והפיננסים.

במאמר זה נדבר על מחיר גרם זהב: כמה הוא שווה, מה הערך שלו היום וכיצד גם אתם תוכלו לחשב בקלות את העלות הסופית לגרם זהב.

כיצד נקבע מחיר גרם זהב?

מחיר הזהב הגלובלי מחושב לרוב על פי אונקיית טרוי, השווה ל-31.1 גרם. המחיר הוא אחיד וזהה בכל הבורסות בעולם, ומוצג לרוב בדולר. אלו שעוקבים אחר מדד זה באופן קבוע, יכולים לראות כי המדד משתנה בכל רגע – ישנם ימים בהם הוא יורד וימים אחרים בהם הוא עולה, אך בראייה היסטורית מחיר הזהב נמצא במגמת עלייה מתמדת. כלומר, מחירו של גרם זהב עולה בהדרגה בכל שנה. מחיר גרם זהב נקבע על פי זהב טהור בלבד, כאשר הסימון של זהב טהור הוא 24K. 

מי קובע את המחיר של גרם זהב?

מחיר הזהב העולמי נקבע פעמיים ביום על ידי 5 גופים שונים מהם מורכב שוק הזהב של לונדון – London Bullion Market Association, או LBMA. גופים שונים אלו הפועלים בשיתוף פעולה מייצגים את הבנקים המובילים ביותר בעולם בתחום סחר הזהב. הם קובעים את מחירו של גרם זהב. המחיר משתנה באופן יומיומי ונקבע פעמיים ביום במהלך יום מסחר. השער החשוב ביותר הוא זה הנקבע בסמוך לסגירת המסחר המקומי בלונדון ופתיחת יום המסחר בבורסה של ניו-יורק. בנוסף, במהלך יום המסחר מחיר גרם זהב משתנה ונקבע באופן אוטומטי בהתאם לפקודות הקניה והמכירה בעולם בזמן אמת על ידי מערכת ממוחשבת.

מהו קראט זהב, כיצד מחשבים את מחירו ומה זה אומר על גרם זהב?

הקראט הגבוה ביותר הוא 24 קראט, המסמל זהב טהור. דרך נוספת לציין זהב טהור היא בסימון 9999 (כלומר, 99.9% זהב, דרגת הטוהר הגבוהה ביותר). במקרים בהם זהב מסומן באמצעות סימוני קראט הנמוכים מ-24K מדובר בזהב המשלב בתוכו מתכות אחרות – לדוגמא, 22 קראט (או זהב 916, כלומר 91.6% זהב). את תכשיטי הזהב, למשל, נהוג לסווג לרוב החל מ-9 קראט ועד 18 קראט. בהתאם לכך, קיים הבדל משמעותי בערך הכספי של גרם זהב 9K בהשוואה לגרם זהב 14 קראט. לאחר שבודקים את טוהר הזהב ושוקלים אותו, מחירו נקבע בהתאם לשקלול הסופי של משקל הזהב וטוהר הזהב. קיימים היום מחשבונים ברחבי האינטרנט שיסייעו לכם לחשב את מחירו של גרם זהב, או שתוכלו לבצע את החישוב בעצמכם. נסביר כיצד תעשו זאת בהמשך.

מדוע הערך של מחיר גרם זהב רק ממשיך לעלות?

מחיר הזהב הטהור נקבע על פי שער הזהב העולמי בזמן אמת. הסיבה העיקרית לכך שמחיר גרם זהב שומר על ערכו ומחירו רק ממשיך לעלות, היא בשל העובדה כי זהב נחשב לנכס יציב, ומחיר הזהב מושפע בצורה מתונה יחסית מחוסר יציבות בשווקים. ירידות חדות של סחורות אחרות הנסחרות בבורסה העולמית משפיעות בצורה מעטה על שוויו של הזהב והוא לא תלוי בהן. לכן, גרם זהב מצליח לשמור על ערכו יותר מכל חומר גלם אחר בו נעשה שימוש תעשייתי ברחבי העולם.

כמה שווה גרם זהב אחד כיום?

שער הזהב בבורסת ניו יורק מצוין על ידי מחיר אונקיית זהב טהור. אונקיית זהב שוות ערך ל- 31.1 גרם. מחירו של כל גרם הוא נגזרת ממחירה של אונקיית זהב. כדי לחשב מחיר גרם זהב שברשותנו, ראשית נבדוק מה הוא מחיר הזהב כרגע. לצורך הדוגמא, מחיר הזהב הוא 1,700$ לאונקיית זהב טהור. כדי לגלות את מחיר גרם הזהב נחלק את מחיר האונקייה ב-31.1, ונגיע ל 54.66$. כעת, נבדוק מהו הטוהר של הזהב שברשותנו. לצורך הדוגמא – 22 קראט (91.6% זהב). נכפיל את הגרם זהב שברשותנו ב-91.6%, כלומר 54.66$ כפול 91.6%, ונגיע ל-50.07$. אם כך, מחיר גרם זהב שברשותנו יהיה 50.07$. אם נרצה להמיר את המספר לשקלים, נכפיל בשער הדולר – אם לדוגמא שער הדולר הוא 3.5 ש״ח, שווי גרם הזהב שברשותנו הוא 175.24 ש״ח.

אז מה למדנו?

במאמר למדנו כיצד נקבע מחיר גרם זהב, מי קובע אותו, מדוע הערך של מחיר גרם זהב ממשיך לעלות לאורך השנים, הבנו איך עובדת שיטת הקראטורה וכיצד לחשב שווי גרם זהב שברשותנו בהתאם לטוהר הזהב. גילינו יחד שהזהב הוא מתכת יקרה מבוקשת וחשובה בעלת שימושים רבים ולשמחתנו – שכל גרם זהב שברשותכם שווה לא מעט בכלל.

הבהרה: אין לראות במידע הכלול באתר זה משום ייעוץ / שיווק השקעות או תחליף לייעוץ / שיווק פיננסי מכל מין וסוג שהוא. המידע הכלול באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ / שיווק השקעות או תחליף לייעוץ / שיווק פיננסי ואין לפעול על פיו אלא לאחר קבלת ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו האישיים של כל אדם.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!